Audrey Hepburn,

Ray Ban - najpopularniejsze okulary świata

23.1.17 mm 0 Comments

 

Odziany trampki Converse i spodnie marki Levis James Dean w "Buntowniku bez powodu" chronił się przed słońcem wkładając na nos Ray Bany. Model Aviator popularny był już w latach 50. ubiegłego wieku, jednak nieśmiertelny stał się za sprawą Toma Cruisa, który w 1986 r. skutecznie wylansował go w filmie "Top Gun".



Kiedy projektowano pierwsze okulary marki Ray Ban (nazwa firmy to połączenie dwóch słów oznaczających „promień: i „zakręt” - Ray-Ban), nikt nie przypuszczał, że ich design stanie się ponadczasowy, wiecznie modny i pożądany. Ich twórcy z pewnością byliby tym faktem zaskoczeni. Co więcej, od przeszło 70 lat kształt Aviatorów nie uległ modyfikacjom, a one same podbiły nie tylko glob, ale i kosmos. Aviatory od Ray Bana to pierwsze przeciwsłoneczne okulary, które zawitały na księżycu.

Audrey Hepburn w "Śniadaniu u Tiffaniego" w okularach Ray Ban model Myflower

 Na rynku pojawiły się w 1937 roku i nie stworzył ich żaden słynny projektant. Wyprodukowano je na potrzeby amerykańskiej armii.
 
Pomysł wyprodukowania pierwszych okularów przeciwsłonecznych marki Ray Ban zrodził się, kiedy generał John MacCready podczas lotu balonem przekonał się o przykrych skutkach wystawiania nieosłoniętych oczu na silne promieniowanie słoneczne. Był pilotem, więc wiedział, że jego grupa zawodowa miewa podobne kłopoty. MacCready zwrócił się do firmy Bausch&Lomb* z prośbą o zaprojektowanie okularów dla sił powietrznych Stanów Zjednoczonych. Firma podjęła wyzwanie i stworzyła okulary, które blokują słoneczny blask przy jednoczesnym zapewnieniu wyraźnego obrazu. Filtrujące promienie UV szkła umieszczono w oprawce autorstwa francuza Samuela Boucharda - tak narodziły się Aviatory, okulary dla pilotów. Pierwsze okulary przeciwsłoneczne pokochali Churchill i Eisenhower.
 
Obecnie najczęściej wybierane całej oferty są modele Aviator, Wayfarer i Clubmaster. Są klasyczne, o uniwersalnym fasonie, pasujące do większości kształtów twarzy i typów urody.
W krótkim czasie na rynku pojawiły się modele ze szkłami do użytku komercyjnego - użycia we mgle, które przeznaczone były dla osób zajmujących się polowaniem czy wędkarstwem. Później swoje okulary górskie dostali wspinacze, aż wreszcie pojawiły się oprawki do okularów korekcyjnych, łączące w sobie wysoką jakość z prostotą oraz ekstrawagancję z elegancją.
 
W 1952 roku firma wypuściła model Ray-Ban Wayfarer, w którym zakochało się Hollywood. Aktorzy nosili je nie tylko prywatnie, ale w znanych produkcjach. Zagrały choćby w "Śniadaniu u Tiffaniego" z Audrey Hepburn (model Myflower), "Blues Brothers" z Johnem Belushi'm i Danem Aykroydem. W latach 60 marka w katalogu miała już 50 modeli zarówno dla mężczyzn, kobiet jak i dzieci.
 
Klasyczne Wayfarery lansowali je m.in. Peter Fonda, Marilyn Monroe i oczywiście James Dean. W oldschoolowych okularach pojawiali się Marilyn Monroe, Andy Warhol, Jim Morrison, Axl Rose, Madonna, czy Michael Jackson. Gwiazdy sprawiły, iż zaczęto je postrzegać nie tylko jak praktyczny produkt, ale także jako modny dodatek. Natomiast Tom Cruise sprawił, że oprawki Aviator zarezerwowane wcześniej dla pilotów, policjantów czy kierowców, wyszły na ulicę i po dziś dzień chronią oczy przechodniów.
 

Ray Ban. Jak rozpoznać oryginał 


Produkty marki Ray Ban są w gronie najczęściej podrabianych towarów na świecie. Oryginalne okulary sygnowane są na froncie soczewki, na noskach i na wykończeniach zauszników znakiem towarowym Ray-Ban.

* Od momentu powstania marki w 1937 roku aż do roku 1999 produkowała je firma Bausch & Lomb. Później marka została przejęta przez włoską firmę Luxottica Group.

0 comments: