Dolomity,

Jabłka, Wina i Speck z Południowego Tyrolu z unijną gwarancją pochodzenia, smaku i tradycji

17.3.12 Anonimowy 0 Comments

W Południowym Tyrolu/Südtirol we włoskich Dolomitach rolnictwo i kuchnia odgrywają bardzo istotną rolę. Regionalne produkty są efektem połączenia  alpejskiej tradycji, regionalnego szacunku dla środowiska i śródziemnomorskiej pasji do jedzenia. Od 2007 do 2010 roku Jabłka z Południowego Tyrolu ChOG, Speck z Południowego Tyrolu ChOG i Wina z Południowego Tyrolu DOC były ambasadorami polityki jakościowej Unii Europejskiej. Zostały także flagowymi produktami w kampanii „Nowe europejskie bezpieczeństwo żywności”.


W związku z sukcesem, w lipcu 2011 r. podjęto decyzję o kontynuacji projektu przez najbliższe dwa lata oraz dalszej kampanii informacyjnej dot. produktów oznaczonych znakami ChOG (Chronione Oznaczenie Geograficzne) oraz DOC (Denominazione di Origine Controllata). Projekt jest realizowany we współpracy z Konsorcjum Producentów Jabłek z Południowego Tyrolu, Konsorcjum Ochrony Speck’u z Południowego Tyrolu i Związkiem Spółdzielni Winiarskich Południowego Tyrolu. Kampania jest finansowana przez Unię Europejską i Republikę Włoską.

W niektórych sektorach m.in. w rolnictwie i ogrodnictwie, państwa członkowskie przekazały Unii Europejskiej część swoich uprawnień prawodawczych. Celem ustanowienia wspólnej polityki rolnej było zagwarantowanie, że produkcja żywności będzie szła w parze z rozwojem gospodarczym społeczności wiejskich oraz działaniami na rzecz ochrony środowiska i dobrostanu zwierząt. W obecnych czasach konsumenci przywiązują coraz większą wagę do jakości kupowanej żywności, dlatego Unia wprowadziła system znakowania produktów, ułatwiający dokonywanie świadomych wyborów. Oznakowania te wskazują m.in. na pochodzenie geograficzne, stosowanie tradycyjnych składników lub metod produkcji (również ekologicznych) i pomagają produktom unijnym wyróżniać się na rynkach światowych.

Południowotyrolskie Jabłka, Wina i Speck są kluczowymi produktami jakościowymi regionu. Są odzwierciedleniem wszystkich cech charakterystycznych dla upraw w górnej części Włoch. Alpy chronią te tereny przed zimnymi wiatrami z północy, co powoduje, że można tu odczuć silny wpływ klimatu śródziemnomorskiego. Ta niezwykła kombinacja południowego uroku i północnej skrupulatności sprawia, że produkty z Południowego Tyrolu są tak wyjątkowe. Ponadto, tradycyjne i jednocześnie ekologiczne metody upraw, miłość do swojej ziemi i jej owoców połączona ze ścisłą kontrolą jakości i produkcji, dają pewność konsumentom, że wszystkie zakupione produktu są najwyższej jakości.


Istotne jest dotarcie z tym przekazem zarówno do importerów i dystrybutorów, jak i do konsumentów. Dla nich wszystkich, sprecyzowane pochodzenie oznacza przede wszystkim bezpieczeństwo: można prześledzić drogę produktu od rolnika aż do regału sklepowego oraz uzyskać pewność o jakości i oryginalności produktu. W tym celu projekt jest promowany nie tylko w mediach specjalistycznych, lecz także w gazetach codziennych
i lifestyle’owych. Kampania opiera się na zróżnicowanych kanałach dotarcia m.in. advertorialach, reklamie, stronie internetowej, konferencjach prasowych i innych działaniach PR. Ponadto, w tym roku powstaną specjalne filmy, pokazujące tradycję poszczególnych produktów oraz proces ich uprawy i tworzenia.


Projekt jest realizowany we Włoszech, Niemczech, Czechach i Polsce.


Więcej o produktach ChOG i DOC z Południowego Tyrolu, kampanii Unii Europejskiej i aktualnych akcjach dowiedzieć można się na stronie internetowej:www.suedtiroler-originale.info

 

 

 

0 comments: