Charles de Goulle,

Concorde - samolot szybszy od dźwięku

4.11.11 MM 0 Comments

41 lat temu Concorde pierwszy raz przekroczył dwukrotną prędkość dźwięku. Ten naddźwiękowy samolot pasażerski o napędzie turboodrzutowym przez lata wyzwalał wiele emocji.


Pierwszy oblot Concorde odbył się w 1969 roku. Rok później, w 1970 po raz pierwszy samolot przekroczył barierę dźwięku. Po kolejnych sześciu latach, w 1976 lat został wprowadzony do służby trwającej 27 lat. Krążył głównie nad Atlantykiem. Linie British Airways startowały z londyńskiego Heathrow, a Air France z paryskiego portu Charles de Gaulle'a. Lądowały na lotniskach JFK w Nowym Jorku i Dulles w Waszyngtonie. Czas przelotu był połowę krótszy w porównaniu do samolotów poddźwiękowych. Z Londynu do Nowego Jorku leciał 3.40 godz., a rekordowo 2 godz., 59 min i 59 s.


Jednak nie wszystko wyglądało kolorowo. Wysokie koszty produkcji i eksploatacji sprawiły, że wyprodukowano zaledwie 20 egzemplarzy samolotów Concorde. Linie lotnicze podkreślały, że samolot spala ogromne ilości paliwa. Poza tym samolot zabierał niewielką liczbę pasażerów, więc loty nie były rentowne. To sprawiało, że zaczęto zastanawiać się nad zaprzestaniem lotów.


Do „śmierci” projektu przyczyniła się m.in. katastrofa 25 lipca 2000 roku na lotnisku Charlesa de Goulle’a. Zginęło w niej 113 osób.


24 października 2003 roku loty rejsowe samolotów zostały przerwane. Odbył się wtedy uroczysty lot Concorda na trasie Nowy Jork – Londyn. Natomiast ostatni lot maszyny odbył się 26 listopada 2003 roku.

0 komentarze: