Alicja Markowicz.,

Kiedy pasażer zagraża bezpieczeństwu lotu, cała załoga musi...

7.8.12 Anonimowy 0 Comments

Czy praca na pokładzie samolotu jest ciężka, jak radzić sobie z niepokornymi pasażerami i dlaczego załoga samolotu musi umieć pływać, opowiada nam stewardesa i ambasadorka linii lotniczej Wizz Air,  Alicja Markowicz.

 



- Co trzeba zrobić, by zostać stewardessą? Są jakieś szkoły, które uczą tego zawodu?

- Nie jest potrzebne ukończenie szkoły o konkretnym profilu, aby stać się stewardesą. Jeśli spełniasz wymagania firmy, możesz wysłać CV lub wziąć udział w otwartym dniu rekrutacji. Kandydaci, którzy przejdą pomyślnie proces rekrutacji są zapraszani na pięciotygodniowe szkolenie.

- Co, poza wykształceniem, liczy się w tym zawodzie?


- Jest kilka warunków, które należy spełnić, wśród nich:

Wiek – powyżej 19 roku życia
Wzrost - Minimum 165cm (kobiety) i 170cm (mężczyźni)
Wykształcenie wyższe
Biegły angielski w piśmie i mowie
Umiejętność pływania
Możliwość w ciągu godziny dotarcia na lotnisko bazowe podczas dyżuru pracowniczego
Doświadczenie w kontakcie z klientem oraz umiejętności sprzedażowe.

- Ważna jest uroda?

- Oczywiście wszystkie moje koleżanki i koledzy są bardzo atrakcyjni, jednak są również bardziej istotne cechy niż wygląd znakomite umiejętności komunikacyjne, elastyczność i zdolność przystosowania się do pracy w nietypowym harmonogramie, umiejętność pracy pod presją i umiejętność pracy w zespole.

- Znajomość języków to warunek bezwzględny. Wystarczy znać jeden?

- Język angielski jest językiem podstawowym w naszej firmie i wszyscy rozmawiamy po angielsku. Jednak oczywiście im więcej tym lepiej. To miłe, gdy podczas lotu załoga pokładowa potrafi komunikować się z niemieckimi, włoskimi, czy hiszpańskimi pasażerami w ich ojczystym języku.

- Dlaczego stewardessa musi umieć pływać?

- Musimy być przygotowani na wszelkiego rodzaju sytuacje awaryjne, również wodowanie.


- Niektórzy pracownicy linii lotniczych zdradzają, że pasażerowi bywają nieprzyjemni, czasami wręcz chamscy. Jak sobie z nimi radzicie?

- Nasz personel pokładowy jest bardzo profesjonalny i dobrze wyszkolony, jak postępować z trudnymi, łamiącymi zasady bezpieczeństwa pasażerami. Mamy swoje opracowane sposoby, jak sobie z nimi radzić.

- Obserwując stewardessy w ich pracy, można mieć wrażenia, że uwijają się jak mrówki. Podczas trzygodzinnego lotu jest czas na odpoczynek?

- Jeśli lot jest długi i uda nam się wypełnić wszystkie nasze obowiązki mamy czas na przerwę i filiżankę kawy. Jednak musimy pamiętać, że jesteśmy cały czas na służbie i musimy w 100% proc. być gotowi, żeby pomóc pasażerom lub odpowiedzieć na ich potrzeby.

- Jak dużo godzin jednego dnia może spędzić stewardessa w samolocie?

- Maksymalny czas pracy wynosi 13 godzin z przerwami w trakcie.

- Trudno współpracuje się z pijanym pasażerem?

- Staramy się unikać takiej sytuacji, nie pozwalając już pijanemu pasażerowi wejść do samolotu, a także obserwując, co dzieje się w kabinie podczas lotu, mamy pełną kontrolę nad tym, czy pasażer wniósł alkohol na pokład, a także ile go kupił podczas lotu.

- A co zrobić z przerażonym, który drży na samą myśl o samolocie, a co dopiero o przemieszczaniu się nim? Jesteście przygotowani na takie sytuacje?

- Staramy się uspokoić pasażera, zapewniamy go o bezpieczeństwie lotu i doświadczeniu załogi. Jeśli czas pozwala wyjaśniamy pewne dźwięki samolotów lub ruchy, które mogą być nietypowe, niepokojące dla pasażera.

- Co musi zrobić pasażer, aby pilot zadecydował o awaryjnym lądowaniu?

- Jeśli któryś pasażer będzie próbował zrobić wszystko, żeby zagrozić bezpieczeństwu lotu.

- Kiedy praca stewardessy jest najcięższa?

- Kiedy mamy do czynienia z bardzo trudnym, łamiącym zasady pasażerem, który może zagrażać bezpieczeństwu lotu. Cała załoga musi wtedy skoncentrować się na tej jednej osobie, nie mogąc w pełni zadbać o komfort reszty pasażerów. Zachowanie bezpieczeństwa zawsze jest najważniejsze.

- Na jakie zaskakujące sytuacje musicie być przygotowani?

 - Jesteśmy zawsze gotowi i przygotowani na wszystko, co może się zdarzyć, od turbulencji, trudnego pasażera po lądowanie awaryjne i ewakuację pasażerów.

- Jaki zachowania pasażerów na pokładzie samolotu prawdziwie zaskoczyły panią? Może wydarzyło się coś śmiesznego, a może przerażającego?

- Wiele rzeczy dzieje się w czasie lotu, śmieszne lub straszne lub śmieszne i straszne zarazem, nawet nie mogę wybrać jednej najciekawszej. Jednak codziennie po odbyciu lotów mam jakąś historie do opowiedzenia moim bliskim.

- Stalowe nerwy to podstawa?

 - Tak. Bycie spokojnym i cierpliwym w każdej sytuacji stresowej jest bardzo ważne.

- Przyjemniejsze są loty w dzień, czy w nocy?

 - Osobiście wolę loty w ciągu dnia, jednak nie te o bardzo wczesnej porze, jak np. 5 rano :)

- W powszechnej opinii stewardessa podróżuje sobie po świecie i relaksuje się co rusz w innym kraju. Ile w tym prawdy?

- W regularnych liniach lotniczych - tak. Jednak w nisko-kosztowych nie mamy czasu na zwiedzanie, lecimy 2 lub 4 razy w ciągu dnia, z 30 minutową przerwą na wysiadania i wsiadanie, po czym wracamy do domu. Dlatego jest to świetna praca nawet dla ludzi, którzy mają rodziny, wracamy do domu każdego dnia.

- Na jakich kierunkach najbardziej Pani lubi latać?

- Nie mam ulubionej trasy. Każda trasa jest inna, z różnymi pasażerami. Dobrze jest mieć wybór lotów i mieć kontakt z różnymi kulturami.

- Na jakie zarobki może liczyć młoda, a na jakie doświadczona osoba, pracująca na pokładzie samolotu?

- Pensje są bardzo atrakcyjne, jak na region, w którym mieszkamy.

- Dziękuję za rozmowę.

Fot. archiwum Wizz Air

0 comments: