W górach

Trasy biegowe w Krynicy-Zdroju i okolicach

28.1.12 Anonimowy 0 Comments

Trasy łączą Krynicę, a dokładnie Górę Parkową, z malowniczą miejscowością agroturystyczną, jaką jest Tylicz. Cała trasa liczy ok. 13 km i jest utrzymywana przy pomocy ratraka tak, aby zwiększyć przyjemność i bezpieczeństwo korzystania z niej.
Trasa posiada oświetlony 2-kilometrowy odcinek Roma - szczyt Góry Parkowej.

Z samego szczytu Góry Parkowej, gdzie dochodzi trasa, możemy podziwiać malowniczą południową część naszego kraju, a nawet Słowację. Jadąc ze szczytu ok. 1000 m przy altanie na wysokości „źródełka miłości”, skręcamy w prawo i po pokonaniu dosyć stromego, ale łatwego zjazdu, po ok. 900 m dojeżdżamy na południowe zbocze Góry Parkowej, skąd rozpościera się widok na Górę Krzyżową, szczyt Jaworzyny Krynickiej, cerkiew prawosławną na ul. Cmentarnej. Dalej jedziemy prosto w stronę „Polany Michasiowej” ze sławnym źródełkiem „Bocianówka”. Tutaj robimy małą pętlę i wracamy na polanę, z której możemy udać się w stronę ul. Źródlanej. Niestety zjazd na tę ulicę jest dosyć trudny. Na końcu zjazdu docieramy do drogi, gdzie skręcamy w lewo i wspinamy sie coraz wyżej. Mijając szyb wiertniczy „Zuber” docieramy do „Ogrodów” gdzie „łapiemy” trasę i po ok. 300-400m. docieramy do dużej polany. Udając się dalej w stronę Tylicza, skręcamy w lewo zostawiając Jaworzynę i osiedle „Źródlana” za sobą, poruszamy sie leśną drogą, bardzo szeroką o łagodnym przebiegu – jest to idealny odcinek dla mniej wymagających. Po ok. 2 km skręcamy w lewo i wspinamy się
ok. 400 m pod górę na przełęcz (652 m n.p.m.), z której pozostaje nam tylko zjazd do Tylicza w okolice stacji narciarskiej.

UWAGA: trudny zjazd! Docierając w okolice wyciągów narciarskich, możemy skręcić w lewo, przez co dojdziemy do ośrodka „Domki w lesie”, na terenie którego wytyczona jest ok. 2,5 km trasa o niewielkim stopniu trudności.

Do Krynicy możemy wrócić tą samą trasą lub – dla mniej wytrwałych – autobusem z pobliskiego przystanku „Tylicz – stacja narciarska”. Jeżeli zdecydujemy się na powrót trasą, to bez żadnych zmian wracamy nią do szybu wiertniczego „Zuber” – w tym miejscu możemy spróbować swoich sił i skręcić w prawo celem pokonania ostrego podejścia „pod krzyż”. Jeśli zdecydujemy sie na trasę z podejściem, to po ok. 300 – 400 m teren sie wyrównuje i już łagodnie prowadzi do drogi na szczyt Góry Parkowej.

UWAGA! Odcinek pomiędzy szybem a krzyżem jest jednokierunkowy ze względu na dużą różnicę wzniesień! Możemy go pokonać wspomnianym wymagającym podejściem wyłącznie w stronę
Góry Parkowej – w przeciwnym kierunku zjazd jest bardzo niebezpieczny, ponieważ kończy się zakrętem z jednoczesnym zwiększeniem nachylenia. W okolicach znanego nam już „źródełka miłości”, możemy skręcić w prawo i dojechać do drogi na „Romę”, gdzie trasa się kończy, lub
skręcić w lewo i szeroką drogą dostać się na szczyt Góry Parkowej, skąd zaczęliśmy naszą wycieczkę. Biegi narciarskie są prostą, zdrową i szeroko dostępną formą ruchu. Uprawiać je można nie tylko na poziomie sportu wyczynowego ale przede wszystkim w amatorskim wydaniu. Prostota tego ruchu powoduje, że mogą ją uprawiać ludzie w różnym wieku oraz o różnym poziomie przygotowania kondycyjnego i sprawnościowego. Stworzenie tras narciarstwa biegowego jest dla gminy Krynicy-Zdroju uzupełnieniem znakomitej już oferty zimowej obok najlepszych w Polsce
tras narciarstwa zjazdowego, parku snowboardowego, nowoczesnej hali lodowej i toru saneczkowego, dlatego dzięki tak szerokiej ofercie każdy amator zimowych sportów znajdzie dla siebie coś dobrego.