Aktualności

Turystyczne wybory internautów w kwietniu 2011 roku

18.5.11 MM 0 Comments

. Dobre hotele, opcja All Inclusive i szybka podróż samolotem. Egipt na szczycie POP turystyki, Grecja znowu modna a Turcja i Hiszpania stabilnie utrzymują pozycje w czołówce zestawienia.Turystyka egzotyczna pod flagą nowego lidera, Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Dwa największe krajowe portale turystyczne, Wakacje.pl i EasyGo.pl, jak co miesiąc dokonały precyzyjnej analizy wyborów zakupowych swoich klientów. Co się okazało?


 



Jak i z kim?


Wakacje, wakacje, wakacje! Za oknem nareszcie wiosna, która doskonale motywuje do planowania letnich podróży. Minęły święta - minął długi weekend. Czas zatem na planowanie wakacji. Aż 67 proc. klientów dokonujących rezerwacji urlopowych w kwietniu wybrało wyjazdy we dwoje. To o 5 proc. więcej niż przed rokiem i o 6 proc. więcej niż przed miesiącem. Druga pozycja zestawienia należy do rodzin z jednym dzieckiem (2+1). Wynik tej grupy to 10 proc. dokonanych rezerwacji. Rok wcześniej było ich trochę więcej, bo 12 proc. Trzecie miejsce miesiąca należy do singli. Rezerwacje wyjeżdżających w pojedynkę stanowiły 7 proc. wszystkich dokonanych w kwietniu i jest to wynik identyczny jak w 2010 roku. Rodziny z dwójką dzieci (2+2) zajęły 4 pozycję zestawienia z wynikiem 4 proc. rezerwacji. Małe, mobilne grupy składające się z maksymalnie 5 osób w jednej rezerwacji stanowiły zaledwie 1 proc. wszystkich dokonywanych w kwietniu zakupów. Wyniki obu składów są identyczne jak przed rokiem.


Za ile?


Wydatki na wakacje spadają rok do roku o prawie 9 proc. W portalach analizujących
sytuację, dokładnie o 414 zł. Średnia wartość dokonywanej, w minionym miesiącu, rezerwacji wyniosła 4411 zł. Rok temu było to z kolei 4825 zł. Już teraz widać wyraźnie, że wiosenne promocje Egiptu i Tunezji działają na statystyki finansowe. Tańsza jest Północna Afryka, a dyskontowa polityka tych kierunków wpływa pośrednio także na ceny konkurencyjnych kierunków europejskich. Każdy walczy o swoje. Zapowiada się bardzo ciekawy sezon w aspekcie cenowym. Mimo wszystko wciąż najchętniej sięgamy na półkę z ofertami najdroższymi. Ponad 5 tys. zł za swoją rezerwację zdecydowało się wydać 28 proc. kwietniowych klientów. W tej kategorii wydać jednak wyraźny spadek, rok do roku. W kwietniu 2010 roku te same produkty wybierał bowiem aż 34 proc. kupujących. Notujemy zatem spadek - 6 oczek w dół. Tym samym zyskują inne przedział cenowe. Najwięcej bo aż o 5 punktów, oferty z przedziału 3-4 tys. zł za jedną dokonaną rezerwację. Rok temu produkty z tego katalogu wybrało 21 proc. klientów, w tym roku aż 26 proc. O jeden punkt procentowy, rok do roku, zyskują wyjazdy z przedziału 4-5 tys. zł. Kwiecień 2011 zamknął się dla nich wynikiem 16 proc. Jednostopniowy spadek notują oferty najtańsze. Rok temu wybierało je 13 proc. klientów, w tym roku 12 proc.

Na ile?


Rośnie liczba wyjazdów 7-dniowych. W kwietniu 2010 roku wybrało je 62 proc. kupujących. W tym roku notujemy 7 proc. wzrost tego wskaźnika, aż do 69 punktów proc. Zdecydowanie mniej jest wyjazdów dłuższych, 14-dniowych. W kwietniu taką opcję czasową wybrało 20 proc. klientów, o 7 proc. mniej niż przed rokiem. Wyjazdy w innych, mniej standardowych okresach, np. na 5 lub 10 dni utrzymały 11 proc. wynik sprzed roku.


Kierunki POP Turystyki


Egipt coraz silniejszy. Jeszcze w marcu notowano jego 23 proc. udział kierunkowy w POP turystyce. Wskazywano wówczas na 26 proc. spadek zainteresowania, rok do roku (2010 - 49 proc.). A jak jest w kwietniu 2011? 28 proc. teraz, do 39 proc. w kwietniu 2010. Różnica rok do roku systematycznie maleje i wynosi już tylko 11 proc. Kurorty i plaże Morza Czerwonego znowu są liderem kierunkowym turystyki masowej. Turcja spada w zestawieniu o jedną pozycję i ustępuje w kwietniu miejsce Grecji. Hellada wydaje się odrabiać nadszarpnięte przed rokiem zaufanie polskich podróżników awansując, rok do roku, o 4 punkty proc. Jej kwietniowy wynik to 17 proc. wszystkich dokonanych rezerwacji. Turcja z takim samym, 16 proc., zainteresowaniem jak przed rokiem zajmuje pozycję nr 3 kwietniowego podsumowania. Czwarte miejsce zestawienia należy do wciąż popularnej Hiszpanii. Pozycja zestawienia taka sama jak w kwietniu 2010 roku, ale wynik proc. lepszy o 4 punkty (12 proc.). Zestawienie TOP 5 zamyka powracająca na szczyty Tunezja
z wynikiem 10 proc. wyborów kierunkowych. Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedno. Pozostałe, nie wymienione wyżej kierunki zyskały sympatię aż 17 proc. klientów. Świadczyć to może o dużo większym niż zazwyczaj rozproszeniu kierunkowym tegorocznego sezonu. Bułgaria, Chorwacja, Maroko, Włochy. W tym sezonie praktycznie każdy kierunek może mieć swoją większą szansę.


Kierunki egzotyczne


Marzec zakończył co prawda ścisły sezon wyjazdów egzotycznych, ale wiele kierunków realizować będzie usługi turystyczne przez cały rok. Niekwestionowanym liderem minionego sezonu była Kenia. Tymczasem, w kwietniu nie widać jej już na punktowanych pozycjach analiz. Nowym liderem wyjazdów egzotycznych zostały Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA). Z całą pewnością duży udział w tym sukcesie miały bardzo dobre i korzystne cenowo oferty nowych, dopiero wchodzących na kierunek graczy. ZEA wyprzedziły resztę egzotycznego peletonu o dwie długości i kończą kwiecień z wynikiem 45 proc. sprzedaży. Drugie miejsce zestawienia to dwa kierunki Ameryki Południowej - Chile i Meksyk. Oba z wynikiem po 15 proc. sprzedaży. Na trzecim miejscu egzotycznego podium: Indie, Wenezuela, Chiny, Dominikana i Kuba. Każdy z tych 5 kierunków przyciągnął uwagę 5 proc. klientów.


Hotele


Trzy, cztery czy pięć gwiazdek? Które hotele wybieramy najczęściej na bazę naszego wakacyjnego wypoczynku? Dziś wydaje się, że wybór standaryzacji połączony jest przede wszystkim z naszym pomysłem na spędzenie urlopu. Jeśli wakacje mają w założeniu być pobytowe chętniej sięgamy po dobre 4 lub/i bardzo dobre 5 gwiazdek. Do tego oczywiście najlepiej opcja All Inclusive. Wszystko zgodnie z hasłem: Płacisz raz - korzystasz bez ograniczeń cały czas. Dla podróżników łączących plażowanie, wypoczynek przy basenie z aktywnym zwiedzaniem, standard hotelu ma mniejsze znaczenie. Spędzają w nim bowiem dużo mniej czasu. Tu spokojnie wystarczą 3, czasami 4 gwiazdki. Wybierając hotel warto skorzystać z ocen samych internautów. Znajdziemy je w portalach,
w dziale OPINIE. Nie są one kupowane lub pozyskiwane od innych, często zagranicznych
podmiotów. Z założenia więc stanowią doskonałe wsparcie dla kolejnych wyjeżdżających
klientów.


Biura podróży


na prowadzeniu. Szeroki portfel ofertowy opolskiego touroperatora statystycznie robi największe wrażenie na kupujących klientach. W kwietniu jego oferty wybrało 20 proc. klientów portali turystycznych EasyGo.pl i Wakacje.pl. To wynik o jeden punkt procentowy lepszy niż w 2010 roku. Drugie miejsce, z wynikiem 12 punktów proc. w sprzedaży, należy do biura Oasis Tours. To identyczna pozycja i taki sam wynik tego gracza jak przed rokiem. Trzecie miejsce kwietniowego podsumowania należy do biura Sun&Fun. Pomarańczowy touroperator zyskał w obrazie rocznym 2 punkty proc. i zakończył miesiąc sprzedażowy 10 proc. udziałem w tym segmencie. Na pozycji czwartej odnotowujemy biuro Alfa Star z 9 proc. wynikiem w sprzedaży, a na miejscu piątym łódzki Rainbow Tours z 8 punktami proc. (2010 - 7 proc.).


Rezydenci


Grecos, Otium, Atur, Bee Free Holidays. Rezydenci tych czterech biur podróży zyskali najwyższe uznanie klientów naszych portali w miesięcznym zestawieniu porównawczym. Co prawda nie osiągnęli oni maksymalnego 5 punkowego wyniku w portalowym programie OPINIE, ale 4,8 pkt. zdecydowanie warte jest odnotowania i wyróżnienia. Cieszy fakt, że touroperatorzy coraz częściej dostrzegają jak ważna jest praca rezydenta "wykańczającego" na miejscu wypoczynku żmudny proces pracy przy produkcie turystycznym przez cały rok. Druga pozycja kwietnia przypada terenowym pracownikom Konsorcjum Biur Podróży (4,5 pkt.). Trzecie miejsce i brązowe laury miesiąca trafiają ex aequo do rezydentów biur: Oskar i Wezyr (oba po 4,3 pkt.). Miejsce czwarte, z oceną 4,1 pkt., trafia do Alfa Star, Rainbow Tours, Ecco Travel i 7islands. Czołowe zestawienie TOP 5 najlepszych rezydentów miesiąca zamykają pracownicy biura Triada z oceną 3,9 pkt. na 5 możliwych do zdobycia.


Katalog, a realia


Zdaniem klientów pozostawiających swoje oceny w portalowych programach OPINIE najlepsze konstrukcje opisów katalogowych - w porównaniu bezpośrednim z sytuacją rzeczywistą na miejscu wypoczynku - miały w minionym miesiącu biura: Bee Free Holidays, Otium i Atur. Warto też zaznaczyć, że wszystkie 3 biura zajmowały także pierwsze miejsce w ocenie najlepszych rezydentów.
Ich wynik w omawianej kategorii wyniósł po 5 pkt. dla każdego na 5 możliwych do
uzyskania. Drugie miejsce i także wysoka (4,8 pkt.) liczba punków trafia do sztabów marketingowych biur Grecos i Konsorcjum Biur Podróży. Trzecie miejsce na tematycznym podium zajęło w kwietniu biuro Rainbow Tours z wynikiem 4,7 pkt. Miejsce czwarte trafia w ręce pracowników Alfa Star (4,3 pkt.), a tematyczny TOP 5 zamyka biuro 7islands z wynikiem 4,2 pkt.


Dojazd


Zróżnicowanie kierunkowe w najbliższym sezonie już teraz zaczyna być widoczne przez pryzmat wybieranych form dojazdów. Wciąż najczęściej sięgamy po wycieczki z transportem lotniczym. W minionym miesiącu wybrało je 87 proc. wszystkich rezerwujących. Rok temu było to 88 proc. Mamy więc 1 punktowy spadek. Na czyją korzyść? Zyskują rezerwacje z dojazdem własnym - pomału, ale jednak. Rok temu na wakacje własnym autem udało się 8 proc. kupujących. W tym roku było to już 10 proc. rezerwacji. 2 punktowy wzrost oznacza, że straciły także wycieczki autokarowe. Z 4 proc. w roku 2010 na 3 proc. w 2011. Jeśli utrzyma się trend częstszych niż zazwyczaj wyborów kierunków europejskich, można spodziewać się wzrostu w segmencie wyjazdów z dojazdem własnym. Podróż do Chorwacji, Bułgarii, a nawet Włoch czy Hiszpanii bywał co prawda męcząca, ale pozwala na dużo niższe koszty wakacyjne i komfort podróżowania i zwiedzania we własnym tempie.


Wyżywienie


Wakacje All Inclusive - to hasło przewodnie kwietnia, a prawdopodobnie także całego najbliższego sezonu. Co prawda w minionym miesiącu mniej wydaliśmy na zakup ofert turystycznych, ale większość z nich zawierała właśnie ten, najbardziej popularny pakiet pobytowy. Wakacje spod szyldu "wszystko w cenie" wybrało aż 66 proc. rezerwujacych. To o jeden punkt proc. więcej niż przed rokiem. Drugie miejsce należy do opcji śniadań i obiadokolacji (HB). Ten pakiet zdecydowało się wybrać w kwietniu 18 proc. klientów. To o 2 proc. mniej niż przed rokiem. Na trzecim miejscu, z wynikiem 8 punktów proc., znalazły się oferty z innym, indywidualnie opracowanym przez organizatora programem wyżywienia. Oferty bez wyżywienia (OV) oraz opcję samych śniadań (BB) wybrało w kwietniu po 4 proc. rezerwujących klientów.


Last Minute


Małymi krokami zbliża się szczyt zakupowych wyprzedaży. Jeszcze w marcu oferty typu last minute wybierało zaledwie 16 proc. kupujących. W kwietniu mamy nagły, 8 proc., wzrost w tym segmencie i końcowy wynik sprzedaży promocyjnej na poziomie 24 proc. To o 2 punkty proc. lepiej niż przed rokiem.


Okiem managera


Iwona Sokołowska


dyrektor pionu sprzedaży, członek zarządu Enovatis S.A. - Różnorodność - to hasło, które chyba najlepiej oddaje nastroje i zachowania zakupowe naszych klientów na progu sezonu letniego.


Z jednej strony TOP kierunki Północnej Afryki odpracowują utracone na przełomie stycznia i lutego zaufanie i pozycje sprzedażowe. Egipt znowu błyszczy na podium, Tunezja wróciła do pierwszej piątki. Z drugiej jednak strony kierunki, które wykorzystały osłabienie arabskich liderów wciąż utrzymują wysokie pozycje w zestawieniu. To wynik bardzo bogatej i dobrej jakościowo oferty, dostępności niemal z każdego lotniska w Polsce, świetnie skalkulowanych cen, a przede wszystkim bezpieczeństwa. W podsumowaniu kierunkowym mamy jeszcze inny bardzo ciekawy element wpływający na wspomnianą różnorodność. 17 proc. kwietniowych klientów wybrało wakacje w Bułgarii, Chorwacji, Maroko, we Włoszech i wielu innych, rzadziej wybieranych kierunkach. Mapa POP turystyki zdecydowanie się powiększa. Gwarancja pogody w tych kierunkach jest bezcenna, a wakacje z dojazdem własnym mogą być tańsze i mniej szablonowe. Na koniec nie mogę zapomnieć o egzotyce. Już od kilku sezonów konkuruje ona z POP turystyką, ale kwietniowy sukces Zjednoczonych Emiratów Arabskich zaskoczył chyba wszystkich. Trudno jednak, aby było inaczej kiedy 5-gwiazdkowy Resort SPA kosztuje już teraz w sprzedaży na koniec czerwca 2370 zł. To tyle co dobry Egipt! Touroperatorzy wymyślają, klienci się cieszą. Różnorodność? Eee, to chyba jednak za słabe określenie. Raczej prawdziwy Meksyk! Zupełnie jak na jednym z naszych Facebooków. To będzie bardzo ciekawy sezon!

0 komentarze: